Thursday, September 29, 2011

1, 2, Mula !!!

Assalamualaikum. Peace be upon you.

Tak perlu aku nak bagi mukadimmah panjang-panjang, straight to the point. Diri ini dan menulis dan berceloteh memang tak dapat dipisahkan. Ceh, aku ingat nak berhenti menulis ada lah dalam 6 bulan ke setahun. Tak pasal-pasal sebulan je dah "gersang" nak menulis. "Macam haram," kata member aku dari Penang.

Sebagai seorang INFP, penulis / journalist merupakan salah satu kerjaya ideal. Apa itu INFP? Google kan ada. Malaysia ada Unifi kot. Lain kali aku cerita apa itu INFP.

And so, aku decide nak buat blog baru dan inilah blog tersebut. Ini bukan blog aku yang kedua actually, tapi blog keempat. Sebenarnya ini asalnya blog kedua, tapi aku dah renovate dua kali, tukar sana tukar sini, tambah widget, buat post delete post and akhirnya, menggunakan blog yang sama, aku delete kesemua post lama yang tak masuk akal tu dan tukar url. Maka jadilah

Paper Jet Plane - Kapal Terbang Kertas atau juga Sequel Sudut Kiri

Sebab apa pilih nama tu? Sebab waktu aku kecik-kecik, aku suka membazir kertas buat kapal terbang kertas. Aku mengendap bilik mak aku, kutip duit sampai 60 sen dan pergi kedai beli buku garis satu. Bila abah aku tanya nak buat apa beli buku, aku pun jawab cikgu suruh beli sebab nak pakai tulis a b c. Padahal aku koyak buat kapal terbang kertas. Abah aku pun angguk tanda setuju dan sambung baca harakah.

Nostalgia habis.

Kenapa tak sambung tulis sudutkiri? Aku memang dah lama plan nak buat blog baru. Technically, sudutkiri ada banyak post yang melibatkan masa silam, ada banyak kenangan, ada jugak benda pahit, macam-macam benda. Bila aku baca balik sudutkiri dengan trademark hitam oren tu, aku teringat banyak benda, and banyak jugak benda yang aku pernah menyesal buat dan banyak juga benda yang buat aku happy.

And so, aku rasa aku nak mula balik, to start anew. Yang lepas, biarkan lepas. Let bygone be bygone. Well, bukan lah nak lupakan, cuma ada certain things tu tak perlulah nak didedahkan lagi secara umum. So aku privatekan sudutkiri untuk bacaan aku seorang saja.

And mulakan blog ni. Nak cari idea baru, nak tulis benda baru, and yang penting, nafsu menulis aku ni membuak semacam je sebab tempat aku berada sekarang bosan gila. Bosan yang amat teramat sangat. And aku jumpa banyak benda, video lah yang banyak yang aku rasa aku kena share dekat korang semua. Kalau tak, menyesal. Korang lah nanti jadi outdated.

Dan juga aku harap sesiapa yang dulu sudi membaca sudutkiri, dapat enjoy blog ni seperti mana aku merepek di sudutkiri. Tapi maybe kali ini, blog ni lebih bersifat peribadi. So, jangan lah expect tinggi sangat. Ceh, tulis macam aku ramai peminat je. Huhu.

Lagi satu, macam biasa, blog ini ditulis dalam dwi bahasa. Maybe tri bahasa kot. Aku dah belajar bahasa tamil sekarang. Haha. Okay gurau. Dua bahasa je. Tapi yang melayu tu nasib lah kalau aku tulis dalam loghat. The simple the better.

Jadi,

Koyak buku korang, lipat sana lipat sini, then baling kapal terbang kertas korang. And see where the wind takes your paper jet plane.

You don't need to see the whole staircase to begin. Just take the first step - Dr Martin Luther King

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...