Thursday, March 21, 2013

SPM #1

Topik panas mungkin. Saya bukan lah orang yang sesuai untuk bercerita tentang SPM (Sijil Pelajaran Malaysia), tapi sekadar berkongsi pengalaman. First, scene budak-budak SBP (Sekolah Berasrama Penuh). Bila tiba musim result keluar, mesti ranking akan menjadi sebutan.

Tapi agak kehairanan, bila benda ni boleh jadi suatu yang dibanggakan dan bawa bergaduh. Tak salah nak bangga dengan sekolah sendiri, tapi cukup lah sekadar berbangga. Bukan nya heboh satu dunia sekolah anda No 1 ranking SBP SPM. Bagi saya, ranking sekolah atau reputasi sekolah penting, tapi dari segi mentaliti mengagung-agungkan result SPM sekolah dan membuat perbandingan dengan sekolah-sekolah lain setiap tahun adalah suatu yang merepek. Dan perkara ini, menjurus kepada apa yang saya ingin utarakan dalam post ini.

SPM bukan segala-galanya

Saya tak pernah mengerti ayat ini dahulu. Dulu, setiap kali ada motivasi, atau career talk atau apa-apa sahaja tentang perkara selepas SPM, banyak kali diucap ungkapan ini oleh para senior, atau penceramah dan juga konduktor motivasi. SPM bukan segala-galanya. Setelah 4 tahun tamat sekolah, akhirnya saya mengerti ayat ini.

Result SPM yang bagus adalah tiket. Tiket untuk hidup dan juga masa depan yang lebih mudah. Tapi tiket adalah semata-mata tiket, dan bukannya penjamin masa depan. Ramai yang tidak pernah tahu, kerana tak pernah didedahkan dengan pengalaman hidup yang lebih mencabar selepas zaman sekolah. Dan juga perkongsian pengalaman tak semestinya memberi pemahaman yang mendalam terhadap frasa "SPM bukan segala-galanya" kepada pelajar-pelajar SPM. The best way to learn yet again to experience it ourselves.

Saya mendapat keputusan yang agak cemerlang dalam SPM. Pada masa yang sama, saya tiada arah tuju. Medic? Engineering? Account? Business Management? Stress memikirkan bidang apa yang ingin diambil kerana kurang pendedahan. Cita-cita atau kerjaya pilihan tidak disulami dengan pengetahuan atau info tentang bidang-bidang tersebut. Sedikit sebanyak ketika itu dalam fikiran saya, apa guna dapat result yang cemerlang kalau arah tuju pun masih terkapai-kapai. Tidak bermakna saya tidak bersyukur atau tidak gembira dengan keputusan tersebut, tapi dalam keadaan sedemikian rupa, membuat pilihan masa depan bukan bergantung sepenuhnya pada keputusan SPM yang ada dalam genggaman.

Saya ambil jurusan mekanikal. Atas alasan, saya fobia darah, jadi medic tidak termasuk dalam pilihan. Mungkin engineering, kerana saya meminati fizik dan matematik. Agak cliche disitu, tapi itulah realiti yang terjadi. Ilmu fizik dan matematik itu luas, tetapi saya membuat pilihan yang batasnya hanya berdasarkan apa yang saya belajar ketika di sekolah. Saya tidak membuat apa-apa persediaan, tiada research, tiada perbandingan, hanya sekadar bertanya dan mendengar daripada buah mulut orang lain. Oleh kerana mungkin mechanical engineering ini dikatakan 'general engineering', saya pilih bidang ini. Bermula suatu perubahan dalam hidup, apabila saya mula mengetahui apa itu erti kehidupan sebenar. Kehidupan selepas anda keluar dari zon selesa, kehidupan dimana semua pilihan di tangan anda, bukan lagi pilihan ibubapa dan tiada lagi tunjuk ajar para guru.

bersambung...

3 comments:

Unknown said...

Agak cemerlang?? Come on izhar, CEMERLANG kot. Tak perlu nak ber-agak agak laaa :)

syazwansanosi said...

sokong aziee haha

izhar kasim said...

azie and mel : aish, kisah lama itu semua. kenangan hanya tinggal kenangan. huuu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...