Sunday, March 24, 2013

SPM #2

Satu pengakuan ikhlas dari saya, saya adalah seorang yang tidak ambil serius dalam hampir semua perkara. Saya yang dahulu. Saya merasakan umur 17 tahun itu masih mentah untuk saya membuat keputusan, menentukan hala tuju saya hanya berdasarkan keputusan SPM.

Saya menjadi buntu. Celaru akal fikiran. Gundah hati gelana jiwa. Apabila saya dibebani oleh perasaan ini, pelbagai soalan yang bersandarkan arah tuju menjadi suatu tekanan. Lepas ini nak ambil course apa? Nak sambung mana? Overseas atau local? Tak apply biasiswa apa-apa ke?

Atas sebab tersebut, saya berkurung selama 3 hari. Mencari ketenangan. Semata-mata alasan, saya hanya lari daripada mata-mata yang mengajukan soalan-soalan tersebut, saya lari dari masalah. Sebagai seorang pelajar lepasan SPM, sedikit sebanyak anda menjadi harapan keluarga. Tidak kira mendapat straight A, keputusan agak cemerlang mahupun serba serbi, anda masih lagi menggalas harapan keluarga. Saya mengalami pengalaman itu. Oleh kerana tiada seorang pun ahli keluarga mahupun saudara mara saya menceburi bidang kedoktoran, sedikit sebanyak harapan itu diletakkan diatas bahu saya. Sekali lagi, saya dihujani rasa serba salah, berada di atas pagar. Sehinggalah abah saya bersuara, pilihlah mana-mana bidang asalkan saya berpuas hati dan tidak menyesal di kemudian hari.

Jiwa yang dulu kian kacau mula tenang. Degup hati sudah tidak sekuat guruh di langit. Ia melegakan tetapi saya belum lagi usai temui jawapan. Dan akhirnya, dengan keputusan sambil lewa, saya pilih engineering. Saya mohon biasiswa JPA dan pelbagai lagi. UK menjadi tarikan utama sebagai tempat melanjutkan pelajaran. Tiket emas SPM saya guna sebaiknya. Saya menaruh harapan, tetapi usaha kearah harapan itu hanya ala kadar, dan semua diserahkan, dilepaskan, diredhakan mungkin. Dalam waktu itu, sekiranya saya tersepit oleh harapan ibubapa, saya rasa mungkin lebih baik. Saya tidak perlu lagi memikirkan dari A - Z, tidak perlu pening kepala, hanya usaha kearah target yang sudah ditetapkan.

Tapi masa depan anda, hak anda. Bukan hak orang lain, termasuklah ibubapa. Saya pegang nasihat abah saya, saya pilih jalan sendiri. Dan abah mama saya semakin faham dan biarkan semua nya berada dalam keputusan saya. Adakah semua disebabkan oleh keputusan SPM? Mungkin ya, mungkin tidak. Pada waktu ini, mungkin tidak nampak konklusinya lagi, kerana saya masih dalam proses membuat keputusan, suatu tahap ia diberi keutamaan.

Alhamdulillah, usaha ala kadar itu membuahkan hasil. Syukur. Saya bakal ke Canada atas tajaan JPA (Jabatan Perkhidmatan Awam). UK terpaksa ditolak tepi. Tapi saya berpuas hati. Risau masih ada. Canada? Apa yang ada dengan Canada?

Bermula liku kehidupan di Taylor's College Subang Jaya. Kejutan budaya mungkin. Tidak lah sampai terikut-terikut atau sesat dalam pedoman kehidupan bandar, cuma sistem pembelajaran kini sedikit berbeza. Saya kenal orang berjaya. Saya kenal orang cemerlang. Saya kenal orang pandai. Bahkan, andaian dibuat apabila berjumpa, berkenalan dengan para penerima biasiswa yang lain. Saat ini SPM masih lagi relevan dan menjadi kayu ukur sejauh mana seseorang itu mampu pergi.

Fly mana? Scholar apa? UK, Sime Darby. Australia, Bank Negara. New Zealand, Petronas. Jawapan mengagumkan. Walaupun kami sama-sama penerima biasiswa, taraf dan kasta itu jelas wujud. Wujud rasa malu apabila bersua muka dengan mereka-mereka yang ditaja nama-nama besar. Pokoknya, mereka pasti mempunyai keputusan SPM yang 'gempak' kerana mampu menggarap biasiswa nama-nama besar ini.

Namun, tak ramai yang tahu. Kerana malu bertanya.

Saya bersua. Dan mula bertanya. Jawapannya agak mengejutkan.

bersambung...



2 comments:

ketabahan hati wan ! said...

spm#3 plisss haha

Anonymous said...

bile nak spm#3 ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...