Thursday, January 5, 2012

Taz: Nasihat Yang Menambahkan Dosa

Assalamualaikum. Taz tu singkatan untuk tazkirah.

I've got the idea to write about this when I suddenly remember the post by Affan Ruslan (my senior) that used the same title and stressed on the same thing, 'nasihat yang menambahkan dosa'. So, this is kind of a repost, but what's important, people get the message.

Lately, there have been a lot of cases or events that stirred up the mood in facebook and media (news), things that actually happened in Malaysia. Some of them, isu V for Merdeka, isu Amalina Che Bakri, isu gitar dalam ceramah Ustaz Azhar Idrus, isu gay Ariff Alfian, isu Hudud, isu Adam Adli dan macam-macam lagi.

Of course, when things happened, there will be people who opposed it, and people who supported the action. In any case, that's for sure is going to happen. But what's more concerning, most of them are Malays. Not just any Malays, Muslim Malays, Melayu Islam.

The situation is right now, when they disagree with something, they tend to throw and put up some comments, or by the appearance of them, some kind of advices so that the doers, will realize what they did is all a mistake, or a sin.

Masalahnya,
Nasihat itu menambahkan dosa !!!

****************

Niat = Nasihat
Nasihat = Kejian, makian, sumpahan dan mungkin hukum takfir

Contohnya, isu gay Ariff Alfian.

Okay, kita semua faham bahawa gay, lesbian, homoseksual adalah satu bentuk dosa dan dilarang dalam Islam. And if Ariff Alfian indeed married another man, it's unacceptible dalam konteks masyarakat yang mengamalkan agama Islam.

Dan apabila terdapat seseorang post this issue (link, blogpost, facebook etc), mula lah ada sesetengah orang yang komen atau ulas, kononnya memberi nasihat tapi nasihatnya berbunyi seperti ini:

Bodoh punya orang, tak belajar agama ke gay tu salah?

or

Kafir budak ni, masuk neraka nanti !

You get what I mean?

****************

Hukum Takfir

Takfir ialah perbuatan mengkafirkan seseorang yang lain. Hukum takfir bukan boleh dibuat main-main. Silap hari bulan, kita yang tanggung azabnya. Kita ambil komen yang aku bagi tadi,

Kafir budak ni, masuk neraka nanti !

Ini adalah statement takfir. Si polan melontarkan komen atau perkataan yang mengatakan si polan yang lain ialah kafir. Dalam konteks takfir, kita tak boleh meletakkan hukum takfir tanpa alasan yang kukuh atau pengetahuan tentang kekafiran tersebut. Hukum takfir ini ada banyak guideline atau laws yang perlu kita tahu dan ikut before meletakkan sesuatu hukum. Bukan main suka jer.

So, bila seseorang meletakkan hukum tersebut, ada dua probability.

When someone accused another person of apostacy (murtad), either one of them is kafir.

Contohnya, bila A tuduh B kafir, sedangkan B memang kafir, so hukum takfir jatuh kepada B sebab B ialah kafir.

Situasi yang sama, bila A tuduh B kafir, sedangkan B ialah muslim, so hukum takfir jatuh kepada A sebab A menuduh tanpa bukti yang kukuh.

Itulah maksud either one of them is kafir which is sangat scary sebab kalau A Islam, kemudian hukum takfir jatuh kepadanya, secara automatik dia akan menjadi kafir. Ada banyak pendapat tentang ini, tetapi yang pasti A mestilah mengucap syahadah kembali. Yang menakutkan ialah A tidak sedar !!!

Jadi sila jangan main-main dengan hukum takfir. And this is just an introduction, to make it clear about my point. Kalau nak tahu lebih lanjut tentang hukum takfir ni, sila lah belajar atau tanya yang lebih mengetahui.

****************

"Agama itu adalah nasihat." Kami (sahabat) bertanya, "Untuk siapa?" Jawab baginda, "Untuk Allah, untuk kitab-Nya, untuk rasul-Nya, untuk pemimpin kaum Muslimin dan untuk umat Islam seluruhnya"

[Imam Muslim]

Memang digalakkan kita saling menasihati, amar makruh nahi mungkar. Tapi biarlah berlandaskan jalan yang betul. Walaupun kita ada buat salah, jangan takut untuk menegur orang lain tapi pastikan kita sentiasa berubah dari hari ke hari.

Setiap apa yang kita lakukan ialah saham, jadi fikir dahulu sebelum kita lakukan sesuatu perkara
-Adnan Zainal-

So, bila kita nak menasihati orang, guna lah perkataan yang baik. Belajar adab-adab menasihati, kalau lah guna ayat maki dan keji, macam mana orang nak terima nasihat kita? Bukan sahaja mereka makin menjauh dari Islam, malah timbul rasa benci dan marah. Dapat dosa lagi.

So, watch out your words guys. Pepatah melayu pun ada menyebut "Terlajak perahu boleh diundur, terlanjak kata badan binasa." Maybe itu je kot, minta dijauhkan daripada dosa-dosa yang kita tidak sedar, dan improve our attitude and knowledge from now onward.

Go, both of you to Pharaoh. Indeed, he has transgressed. And speak to him with gentle speech that perhaps he may be reminded or fear [Allah].
[Taha, 20: 43 & 44]

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Can I repost this entry in my blog?

:)

izhar kasim said...

sure, why not...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...